تغذيه بهتر زندگي سالم تر


 






 
در دهه هاي اخير برنامه ريزي هاي بسياري در زمينه تغذيه و مهارتهاي غذايي انجام و دستورالعمل هاي جامعي ارائه شده است ،ولي متاسفانه بسياري از آنها در دراز مدت موفقيت چنداني نداشته اند . علت اين امر ، فقدان پيش زمينه براي تغذيه مناسب است و اين پيش زمينه ، داشتن دستگاه گوارش سالم و پاکسازي شده است که اکثر افراد بدون دارا بودن آن ، برنامه غذايي خود را شروع مي کنند .
تغذيه برابر است با حاضل ضرب غذا در عامل گوارش ( گوارش × غذا = تغذيه ) و اگر در عامل گوارش مشکلي رخ دهد ، بدن هرگز قادر به تغذيه کامل نخواهد بود . پس قبل از دسترسي به تغذيه مناسب تر لازم است دستگاه گوارش منظم و مرتب شود . طبق تحقيقات انجام شده دستگاه گوارش اغلب افراد ، پاک نيست و به خوبي کار نمي کند . انباشته شدن مواد زائد در دستگاه گوارش موجب سمي شدن آن مي شود و در نتيجه دستگاه گوارش به صورت منبع خطرناک مواد سمي در مي آيد که باعث از دست دادن سلامتي ، جواني و شادابي و پيدايش بيماري و پيري مي شود .
اين امر به علت پر کردن بيش از حد دستگاه گوارش از مواد گوناگون غذايي به وجود مي آيد . معده انسان از کودکي و بر اثر پرخوريهاي مکرر به مرور تنبل و منبسط شده و بازتابهاي سيري و تهوع ، ديگر به خوبي عمل نمي کنند . غذاهاي اضافه در روده تخمير و تجزيه مي شوند و فرد ، مبتلا به سوء تغذيه مي شود؛بنابراين انسان ذاتا پرخور زاده نشده بلکه پر خور بار آمده است . در شرايط طبيعي ، غريزه ميزان نياز به مواد غذايي را تعيين مي کند ، ولي متاسفانه آنچه جايگزين غريزه مي شود ، اشتهاي کاذب است و بدين ترتيب اغلب افراد دچار آشفتگيهاي مزمن گوارش مي شوند که آغازي پنهان براي بيشتر بيماريهاي آنها خواهد بود .
نتايج آسيب مزمن روده که بدين ترتيب حاصل مي شوند عبارتند از :
ـ توليد مواد سمي بر اثر تجزيه مواد غذايي انباشته شده در بدن و تجمع باکتري هاي مضر .
ـ شيوع بيماري هاي گوارشي از جمله التهاب معده ، زخم روده و معده ، يبوست ، بواسير ، فشار خون بالا و ...

ـ تغيير وضعيت ظاهري بدن و زشتي اندامها مانند چاقي ، برآمدگي شکم و باسن ، گودي کمر ، قوز ، افتادگي پستانها و ...
ـ تغيير حالت پوست مانند پف کردن پوست صورت و ايجاد غبغب ، به وجود آمدن چين و چروک و کهير ، آکنه ، اگزما و ...
ـ مسموميت عمومي بدن و بروز سردرد ، بي حوصلگي ، تحريک پذيري ، تنبلي و ...
بنابراين يکي از بهترين شيوه ها براي پيشگيري و درمان بسياري از بيماريها و افزايش سطح سلامت و شادابي ، تغيير سبک تغذيه و پاکسازي و سم زدايي دستگاه گوارش است . تغذيه طبيعي و گياهي اولين قدم براي پاکسازي دستگاه گوارش مي باشد . با استفاده از غذاهاي سالم گياهي ( بدون گوشت و تخم مرغ ) سموم کمتري وارد بدن مي شود و در نتيجه پاکسازي راحت تر و بهتر انجام مي گيرد . به علاوه دستگاه گوارش به تدريج عکس العمل هاي طبيعي خود را بازيافته و ترميم مي شود . سم زدايي و پاکسازي با استفاده از رژيم هاي مناسب غذايي و شستشوهاي خاص دستگاه گوارش به وسيله محلول آب و نمک ، مسير معده و روده ها را در جهت طبيعي طي مي کند و در سر راه خود ذرات مانده و زوائد غذاها را که شايد سالها در چين خوردگيهاي روده باقي مانده اند ، از ديواره مجراي روده جدا مي کند و از راه طبيعي دفع مي نمايد ( البته اين شستشوها بايد زير نظر متخصص انجام شود ) .
همچنين ماساژ دستي شکم که توسط پزشک و متخصص انجام مي شود ، به روند سم زدايي و پاکسازي سرعت مي بخشد . يکي از نتايج مثبت ماساژ اين است که روده را ورزش مي دهد تا کارکرد طبيعي خود را باز يابد و جايگزين مواد مسهل ( که بعضاً اثرات منفي ايجاد مي کنند ) مي باشد . ماساژهاي مناسب ديگر ، نوشيدن مقدار فراوان آب ، استحمام و شستشوي پوست ، پياده روي و ورزش سبک ( مانند يوگا ) نيزمفيد مي باشند .
بنابراين با يک برنامه غذايي مناسب علاوه بر حفظ ارزش غذايي و افزايش سبکي و نشاط مي توان از بسياري از بيماريها پيشگيري و زندگي سالم و بهتري را تجربه کرد .
منبع:هنرآشپزی،شمار ه5